onsdag 3 augusti 2011

Fredag och lördag med finbesök i Visby.

I fredags åkte mamma och Anders norröver. Jag stannade kvar i Visby. Jag väntade nämligen finbesök över helgen.

Av Maria.

 Magda som var välmatchad i prickigt helgen till ära.

Och Helena.

Helena kom redan på torsdagskvällen.  Så på fredagen på dagen passade vi på att handla lite och förbereda mat inför kvällen då de andra skulle dyka upp.


När alla väl hade kommit firade vi med lite rosé.

Och med getostmackor med honung och timjan till förrätt.

Och sedan satt vi uppe en bit in på natten, åt och drack vin och enades om hur himla bra det var att vi alla var här. Tyvärr var det mörkt och praktiskt taget omöjligt att fota med min kamera inomhus. Jag måste köpa ett bättre objektiv för inomhusfoto, så är det bara.

När vi vaknade på lördagen var det lite halvmulet väder ute. Så vi tog en lång hemmafrukost. Sedan gick vi ut och promenerade längs gatorna i Visby och tittade i några av alla söta butiker som finns här.

Vi gick tillexempel till en butik som heter Kränku och som hade massvis av fina burkar i olika former och färger. Jag funderade på att köpa allihopa, fast det gjorde jag inte.

Istället köpte jag ett par skor på ett helt annat ställe.

Och så promenerade vi lite längs vattnet och i Almedalen innan det var dags för en sen lunch.

Vi gick på Visbys bästa (och enda?) crêpställe Strykjärnet crêperie & logi. Det var fler som ville äta där så vi fick vänta ett litet tag innan vi fick bord.


Jag passade på att fota lite medan vi väntade. Här är Magda.

Och här är jag.

Till slut fick vi komma in och sätta oss. Himla mysigt var det där inne. Fast det visste vi ju redan. Jag och Helena hade nämligen varit där och provat efterrättscrêpen redan på torsdagskvällen.

De hade goda och väldigt stora crêpes. Jag beställde en med kyckling, chevre och honung.

Och cider till. Jag hade hunnit glömma hur gott det är med riktig fransk cider.

Sedan blev det kväll igen och vi var så himla mätta efter crêpsen så vi skålade med rosé men åt inte middag förrän runt elva tiden. Och så satt vi hemma och drack vin och pratade ett bra tag innan vi tyckte det var dags att ta en liten tur "på stan" igen. Vi gick till en bar som heter Trädgården.

Där hade de ett lotteri och Maria drog vinstlotten och vann ett par solglasögon som jag tyckte att jag passade så väldigt bra i.

Och sedan blev klockan två och barerna stängde och vi traskade hemåt igen. En väldigt bra start på vår helg i Visby.

2 kommentarer:

Le Petit sa...

Låter som ni har supertrevligt! kram Ida

MiaLotta sa...

Jag kan intyga att det var supertrevligt :) Tack igen, Emma, och för övrigt var skorna verkligen ett kanonköp! Kram