lördag 6 augusti 2011

Söndag med finbesök i Visby.

I söndags var vi lite trötta så vi tog en riktig långfrukost och slapparförmiddag.

Vi slappade med stil, så klart. Magda körde hipstamaticstilen.

Men när klockan blev en bit in på eftermiddagen tyckte vi att det var dags att ge oss ut i Visby. Solen sken ju där ute, hurra!


Så vi gick ut och strosade lite på kullerstensgatorna. Här är Magda.

Helena.

Och jag.

Och så tittade vi på alla solglada människor.

Och på klänningarna som fladdrade med vinden på marknaden vid stora torget.

Luktade på tvål gjorde vi också. Så klart, det var ju söndag. Här är Maria.

Och njöt så mycket vi bara kunde av solen som värmde i ansiktet. Ja, ni ser ju hur mycket jag njuter!

Sedan blev vi plötsligt hungriga. Helena hade fått tips om en italiensk restaurang som heter isola bella. Så vi gick dit.

Först fick vi gå genom en smal gränd.

Förbi söta blommor som stod på en stenbänk.

Och sedan upp för en trappa.

Där uppe runt hörnet gömde sig en liten oas. Åh, jag blev lite småkär i stället direkt!

På menyn fanns pasta till exempel. Jag beställde Maccheroni con fungi, som var färsk pasta med portabellosvamp, chaminjoner, rödlök, färsk spenat och parmesanost. Den var god. Men när jag gick tillbaka till samma ställe kvällen därpå hittade jag min favorit, Verdure con pollo som var ganska så gudomlig. Sedan gick vi hem och gjorde egen efterrättsgino. Blåbär, hallon, björbär och vit choklad, och så in i ugnen. Med vaniljglass till så klart. Jag kanske var den enda på hela Gotland som aldrig hade smakat Gino förut. Men väldigt gott var det!

Och sedan tidigt morgonen därpå ringde väckarklockorna och Helena, Maria och Magda satte sig i en flygtaxi och åkte hem till Stockholm igen. En himla bra helg med finbesök i Visby!


Inga kommentarer: