torsdag 28 juli 2011

På Andreas lantställe.

Jag spenderade ju förra veckan på Andreas lantställe. Det ligger precis vid vattnet en bit utanför Valdemarsvik.

Vi gjorde inte så mycket om dagarna annat än att ha det bra, läsa böcker, bada, åka båt och spela kort. Jag som trodde att jag har vuxit upp i en korthajsfamilj fick klart för mig att det finns de som är snäppet värre. När det började blixtra och dundra som värst sent på kvällarna tog vi fram kortleken och spelade fyrmansvist tills det värsta ovädret hade dragit förbi. Jag och Andreas var på samma lag och mötte hans mamma och pappa. Det tog inte lång tid innan jag förstod att det finns mycket bestämda regler för hur man ska agera i olika situationer för att "spela rätt". Jag som är lite trotsig av mig vägrade så klart följa dem allihopa, men vi vann ändå. I alla fall sista kvällen!

Och så lekte vi med Totti som är Andreas föräldrars hund och kanske finast i hela Valdemarsvik och alla grannbyar tillsammans.

Bodde gjorde vi i gäststugan. Den var himla fin med somriga gardiner och söta tavlor på väggarna. Men mest av allt gillade jag figurerna som fanns lite överallt i stugan, vid fönstren, i bokhyllan, och på hyllorna på väggen.

Som en katt.

En elefant.

En sjungande kvinna och en man med dragspel. 


Och en gris.

Ja, och så den här tomten.

Fast den såg lite otäck ut. Så efter mycket noga övervägande bestämde jag mig för att det nog var säkrast att sova med ena ögat öppet.

Hej!

Inga kommentarer: