måndag 29 augusti 2011

Sista sommardagen?

I lördags var jag ute exakt hela dagen. Det var ju en alldeles fantastisk fin sommardag och jag och Andreas promenerade på ungefär varenda gata i hela stan. 

Vi började med att trängas bland alla människor och prylar på Bondens loppmarknad på Katarina bangata.

Där fanns typ allt, som skor, klänningar, böcker, dvd-boxar, barbiedockor, apor, porslin och ännu mera klänningar. Fast jag var väldigt nöjd med att bara gå runt och titta på alla saker.

Sedan gick vi till norrmälarstrand och tittade på folk istället. 

Och på hundar som badade.

En av de saker jag  gillar som allra mest med Stockholm är att alla inte sitter hemma på sina balkonger och ugglar, utan istället tar solstolen eller filten under armen och slår sig ner på bästa (allmänna) plats vid vattnet.  

Det var verkligen fullt med människor som hade picknick lite överallt i parkerna.

Sedan promenerade vi över Västerbron och mot Långholmen för att bada. Det blåste ganska mycket på bron men jag kunde gå i bara kjol och linne utan att frysa det minsta.

Man kunde se stranden där uppifrån. Vi kände att vi ville skynda oss dit.

När vi väl kom fram var det  ungefär lika många människor som cyklar, det vill säga ganska många.

Vi hittade en gräsplätt där vi bredde ut vår filt och så lade vi oss tillrätta. Jag läste ut min bok (Svinalängorna) och det var tillräckligt varmt i vattnet för att kunna simma. Himla härligt!

Några timmar senare tyckte vi att vi var färdiga med Långholmen. Så vi packade vi ihop våra saker och promenerade in mot slussen.

Vi gick över långholmsbron och sedan ned mot södermälarstrand.


Och tittade på båtar längs vägen.
 
Som den här båten tillexempel, som så klart fick mig att tänka på min kompis Elina.

Sedan tog vi en liten omväg förbi Mariatorget och promenerade Hornsgatan ner.


Korsade Götgatan.

Och stannade till och köpte glass på en kiosk vid Södermalmstorg.


Och så satte vi oss vid  kajen, åt glass och kisade mot solen. 

Och när vi senare på kvällen mötte upp Elisabet, Axel och Ture (som i och för sig mest låg i vagnen och sov) för att ta ett glas vin på en bar lite längre ned på gatan där jag bor, var det fortfarande varmt så att man kunde sitta ute utan att frysa.

Kanske den sista riktiga sommardagen? Som om jag fick bestämma lika gärna kunde få vara för alltid.

Inga kommentarer: