måndag 22 augusti 2011

Sånt som engagerar, och andra bra saker man kan göra en lördag.

I lördags efter att jag hade hunnit med både det ena och det andra. Ja, och ett inte så litet det tredje heller för den delen.


Som en stund av kaffelycka.

Andreas namnsdagspresentöppning. Han fick den här fina godisburken.

Och att byta om till min bästa finklänning för att gå på min kompis Lindas vigsel (som var väldigt väldigt fin, jag är så glad för deras skull!)

Så promenerade jag till Mariatorget och Hotel Rival.

Där mötte jag upp Elisabet.

Vi skulle gå på ett samtal om kvinnors situation i politiken. Det var väldigt länge sedan jag gick på ett samtal, en debatt eller något överhuvudtaget som har med viktiga frågor att göra, så jag blev jättepepp när Elisabet ringde på förmiddagen och frågade om jag ville följa med.

Himla fint är det på Rival dessutom med röda lampor och ljuskronor i taket, men jag tyckte inte att jag riktigt lyckades fånga det hela med min iphone. Batteriet till kameran hade nämligen tagit slut tidigare på dagen då det fanns två nygifta personer som var så himla himla fina att jag bara blev tvungen att ta ungefär tvåtusen bilder på dem.

Vi fick vänta lite innan vi fick komma in och sätta oss, så vi passade på att ladda med jordnötter och vin. Och sedan slog vi oss tillrätta.

Elisabets kompis Ida kom också dit för att lyssna. Och en si då där sexhundra personer till.

Det var Mona Sahlin, Maria Wetterstrand och Gudrun Schyman som var dragplåstren för kvällen. Himla intressant var det och ganska roligt emellanåt, även om jag tyckte att själva temat inte alltid självklart hamnade i fokus för samtalet.

Lite senare på kvällen sa jag hejdå till Elisabet och Ida och promenerade tillbaka till mina delar av söder.

Jag skulle möta upp Andreas för att äta middag på min favorititalienare La Vecchia Signora.

Jag provade skaldjurspastan för första gången och kom fram till att jag skulle behöva gå en kurs i hur man äter kräftor. Min ipone fungerade ungefär som min "riktiga" kamera brukar göra utan blixt i mörket, det vill säga inte alls. Så det var lite svårt att dokumentera spektaklet.

Sedan promenerade vi till Skånegatan och mitt gamla stammishak Petsounds. Där hängde jag minst två dagar i veckan för inte så alltför länge sedan.

Vi skulle möta upp den här damen.

Här är en lite suddig jag.

Vi hängde lite i baren först och beställde öl och så. Innan vi slog oss ner på vår favoritplats i fönstret.

Andreas.

Helena och Andreas.

Elisabet kom också förbi. Hon hade en rolig ordleksapp på sin ipone som Helena blev tvungen att ladda ner per omgående.

Och sedan satt vi där i fönstret och drack öl och pratade tills de stängde klockan ett och vi promenerade vidare till en annan bar innan kvällen var slut och vi kramades hejdå och gick hem.

En ganska fullspäckad lördag men en väldigt bra sådan.

2 kommentarer:

Veronica sa...

Vad fin du var i klänningen, bra val! :-)

VuxenTyp sa...

Tack, den kändes fin och bra :)