tisdag 1 januari 2013

28 frågor om 2012.

Gott Nytt År på er! Hoppas ni hade en strålande kväll igår.

Jag tycker vi börjar året med 28 frågor om 2012 som får bli en första sammanfattning av året som gått. Självklart kommer en årskrönika sen, inte riktigt klar med den än bara.

Frågelistan hittade jag hos Underbaraclara.

Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut?
Ja, många saker. Det oslagbart största var att jag födde barn och blev mamma.


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, 2012 var lite av året då alla skaffade barn faktiskt. Flera bland mina vänner och i min bekantskapskrets blev mammor för första gången, och några fick sitt andra barn.

Dog någon som stod dig nära?
Nej.

Vilka länder besökte du?
Sverige, Sverige och Sverige. Det är första året på väldigt länge som jag faktiskt inte har rest utanför Sverige. 

Är det något du saknar år 2012 som du vill ha 2013?
Får säga att resa då. Ser fram emot att åka till Paris med Andreas till våren och planera in små resor till olika platser i sommar. Kanske åka till vår favoritskärgårdsö igen. Och att ligga på stranden och bada. Jag badade bara en enda gång i somras, och det var inte förrän i augusti.


Vilket datum från år 2012 kommer du alltid minnas?
Den 27 maj kl. 20.46, då föddes Albin. Kommer även alltid att minnas den 25 maj på kvällen när vi åkte in till BB Stockholm och fick veta att vi kommer bli föräldrar inom de närmsta tre dygnen.

Vad var din största framgång 2012?
Framgång? Måste ju säga att jag blev mamma då. Men också att jag blev lite lugnare och lite klokare, tror jag. Jag blev bättre på att inte bekymra mig så mycket över saker som rör mig själv som ändå inte går att påverka, men också lite bättre på att förändra sådana saker som rör mig själv och som faktiskt går att påverka. Typ så.

Största misstaget?
Ett sak som jag inte kan berätta om här just nu.

Bästa köpet?
Oj, ingen aning. Har nog mest köpt "praktiska saker" till lägenheten och till Albin. Den här shortsklänningen köpte jag till mig själv i början av sommaren, gillar den skarpt!

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Återigen, det som gjorde mig allra allra gladast var att bli mamma till världens finaste Albin.


Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?
"Dansa Pausa" och "Jag vill ut", för de spelades jämt jämt jämt på radio precis efter att Albin fötts när man gick hemma mest hela dagarna. 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag var mestadels glad. Men 2011 var också ett av mina bästa år, särskilt sommaren och hösten 2011. Så får säga att jag var väldigt glad både 2011 och 2012.

Vad önskar du att du gjort mer?
Spelat gitarr och sjungit kanske. Bjudit hem mina vänner på middagar lite oftare.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Ägnat massa tid åt att tänka på en jobbig grej.

Blev du kär i år?
Jag blev tokkär i Albin och i serien "Girls".

Favoritprogram på TV?
"Girls" och "Så mycket bättre".

Bästa boken?
Har läst flera böcker av Jesper Juul. Väldigt bra allihopa. Jag har ju sagt att jag ska skriva mer om dem, måste  ta mig i kragen.


Största musikaliska upptäckten?
Hhm, musikaliska upptäckten låter så himla stort. Men jag började lyssna på Angus & Julia Stone och Mando Diao tillexempel.

Något du önskade dig och fick?
En dag på spa.

Något du önskade dig och inte fick?
Sånglektioner.

Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Åt jordgubbstårta, öppnade paket, och så middag min bästa italienare.


Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Våren var ganska hektisk med lägenhetsköp, flytt och tusen saker som skulle fixas med samtidigt som jag var höggravid och ganska trött. Lite mer lugn och ro hade nog varit bra.

Vad fick dig att må bra?
Att åka upp till Norrland och spendera tid i Kroksjö. Att vara med Andreas och Albin. Att sitta i värmen på Primo Chao Chao på Bondegatan och äta Delizie och massor av pizzasallad.




Vilken kändis var du mest sugen på?
Var nog inte särskilt sugen på någon kändis alls.

Vem saknade du?
Jag saknar söder. Det är ju ingen person, men ändå.




De bästa nya människorna du träffade?
Jag har träffat så många nya människor sedan jag blev mammaledig, och dessutom börjat hänga mer med några som jag redan kände sen innan.

Mest stolt över?
Att jag födde barn!

Högsta önskan just nu?
Att det jobbiga löser sig på bästa sätt så snabbt som möjligt. Att snart få känna vårsolen värma i ansikten, fatta den känslan! Att 2013 blir bästa bästa året hittills.

Inga kommentarer: