onsdag 9 januari 2013

Mitt 2012.

Januari
Första månaden på året inleddes med lägenhetsköp och jag började drömma om sånt man kan göra på våren, som att sitta i gräset på en filt tillexempel. Vi gjorde vårt andra ultraljud och jag var fullkomligt besatt av semlor, åt minst tre i veckan långt innan det blev fettisdagen. En kväll i januari när vi satt på Primo Chao Chao i korsningen bondegatan/östgötagatan kunde man för första gången känna sparkar när man lade handen på magen. Och så köpte jag en massa böcker om föräldraskap och blev ganska så såld på Jesper Juuls bok "Ditt kompetenta barn". Magen växte ju hela tiden förstås, och plötsligt en dag hade jag ingen navel kvar.

(Bild på semla lånad från alltommat.)

Februari
I februari gick jag på opera för första gången i mitt liv och så var jag så trött på kylan och mörkret att jag på riktigt drömde om att flytta någon annanstans långt långt bort från Sverige. Men så kom det ju till slut dagar då man faktiskt kunde knäppa upp jackan, sitta på en uteservering på skånegatan och kisa mot solen. I februari bytte vi barnmorska och mottagning till Mamma Mia och så var det sista månaden som jag och Andreas kunde åka 3:ans buss mellan våra respektive lägenheter på söder och kungsholmen.

Mars
I mars åkte vi ut till Rönninge en söndag och gick på söndagsbrunsch hos Ida och Anders. Det var månaden då jag började få ordentligt med sammandragningar och jag packade ihop alla mina saker i tusen flyttkartonger. Även om jag såg fram emot att flytta så var det också så oerhört sorgligt att lämna söder och min bästa lägenhet sen jag flyttade hemifrån. Det var tusen saker som skulle fixas, ordnas och förberedas inför flytten och till slut kände jag mig som en jättestor röd ballong som skulle spricka vilken sekund som helst.

April
April är månaden som stavas FLYTT. Vi flyttade in i vår nya lägenhet och sen tror jag ärligt talat inte vi gjorde någonting annat resten av månaden än att bygga garderober och packa upp kartonger. Jag måste varit helt slut för skrev inte ett endaste inlägg på bloggen på hela månaden. Men så blev det sista helgen i april och valborg och då packade vi väskorna, satte oss på ett plan söderut och så åkte vi till Gotland för att gå på 60-årskalas, köra fårösundsrallyt och äta så mycket crêpes som vi bara orkade.

Maj
Maj var månaden då högsommarvärmen kom till stan, jag gick på föräldraledighet och Albin föddes. Jag hann vara ledig exakt fyra dagar innan förlossningen satte igång på kvällen den 25 maj, nio dagar innan beräknat datum. Två dygn senare, den 27 maj, låg Albin äntligen i min famn. Att föda barn och bli mamma var så jäkla stort och ofattbart fantastiskt att det bara inte går att beskriva. Fast jag gjorde ett försök här i och för sig.

Juni


Så blev det juni, vi fick komma hem från BB och de första 2-3 veckorna gick vi omkring i vår egna lilla lyckorusbubbla samtidigt som allt var så himla nytt och det fanns tusen saker att oroa sig över. Vi gick på återbesök på BB, gjorde hörselkontrollen och fick vårt första hembesök från BVC. Jag var så jäkla obeskrivligt lycklig och samtidigt så hormonstyrd och känslig, grät för precis allt och varannan gång var det lyckotårar och varannan gång för att jag hade ont. Efter ungefär två veckor började vi bjuda hem föräldrar och kompisar och sista veckan i juni kom min pappa och Ingela och hälsade på och bodde hos oss några dagar. Vi åkte till Vaxholm, gick på långa promenader runt Kungsholmen och det var veckan då det kändes som "semestern" och sommaren började.

Juli
I juli lämnade vi Stockholm för Valdemarsvik, Gotland och så till sist Norrland. Det var första sommarmånaden och semestern med Albin och väldigt skönt att ha föräldrar och släkt nära. Vi badade inte en enda gång men gick på långa promenader längs med havet i Visby och åkte på dagsutflykter till Katthammarsvik, Ljugarn, och Baggböle utanför Umeå. Och så gick vi på visafton i Järnäsklubb en kväll. Sista helgen i juli bytte jag och Albin om till våra bästa festkläder för att fira kusin Ludvig som hade bjudit in till dop.

Augusti
Så blev det augusti och det var pridefestivalen i stan och bra att vara tillbaka i Stockholm igen. Albin började greppa saker i babygymmet och att ligga på sängen och ha långa förtroliga "samtal" var något av det bästa som fanns. Vi åkte till söder en lördag och jag saknade gatorna och ställena som för inte alltför länge sedan  var "våra". Efter ungefär halva månaden var det dags för Andreas att börja jobba igen och för mig att vara mammaledig på egen hand. Efter tio veckors "ledighet" tillsammans var det skönt att komma in i någon form av vardag igen och skapa mina egna måndag-fredagsutiner. Augusti var förövrigt en alldeles utmärkt månad för detta. Det var fortfarande soligt och varmt, så man kunde äta glass och gå på långa promenader runt kungsholmen så gott som varje dag.

September
September är månaden då jag klippte lugg, vi införde läggningsrutiner för Albin och jag började använda bärsele allt som oftast vilket var så himla mysigt. Älskade att få gå omkring med honom nära utan att det kändes så tungt att bära. I september hade vi första träffen med föräldragruppen och alla mammor började träffas på egen hand varje vecka för fika och promenader. Sista veckan i september blev Albin sjuk med hög feber för allra första gången. Vi blev inlagda på Astrid Lindgrens barnsjukhus klockan fem på natten och det var nog det jobbigaste dygnet sedan Albin föddes. Han grät på riktigt mer än han gjort totalt sett under hela sin levnadstid och det var så hemskt att se honom må dåligt. Men mitt i allt det jobbiga kunde han ändå inte låta bli att bli att le när han fick syn på en grön dinosaurie som satt på väggen i vårt rum på avdelningen. Så när vi kom hem fick han sin egen dinosaurie.

Oktober
 
I oktober åkte jag och Albin upp till Kroksjö och stannade en hel vecka. Andreas kom också upp över en helg. Det var veckan då första snön kom till Norrland och Albin fick se snö för första gången i sitt liv. Oktober var så himla höstigt och fint och en utmärkt månad att vara föräldraledig. Jag hängde en hel del med Ida, Agnes och Tilde och upptäckte en ny favoritplats i krokarna där jag bor, nämligen biblioteket. Och så åkte vi ut till Hökmossen för att äta musslor och fisksoppa hemma hos Andreas och Helena en lördag. 

November
I november blev Albin sex månader och vi bytte till sittdelen på vagnen. Min bild på kokkaffe gjorde tv-premiär i Helenius hörna, och så åkte vi på utflykter till nya platser varje söndag och åt rotfruktsoppa på Karl och Kristinas café i Pungpinan. Vi började med smakportioner och precis när jag var på väg att ge upp vände det plötsligt en dag och Albin började äta gröt och rotfruktspuré som om han aldrig gjort annat.  

December
Så blev det till slut december och snön kom till Stockholm och plötsligt var det vinter en dag. Jag och Albin åkte hem till Lena och Filip och bakade lussekatter men annars var december den månad då vi höll oss hemma och inomhus mer än någonsin tidigare. Jag fotade en massa för att göra egna julkort och en julklappsbild som vi förstorade upp och ramade in. Sen åkte vi upp till ett snötäckt Norrland för att fira jul och stannade i två hela veckor. 

Och det var mitt 2012 som jag minns det, på ett ungefär. 

Inga kommentarer: