söndag 4 september 2011

The Can I projektet och berätteler om att våga.


Jag skrev ju tidigare om att Annika Norlin skulle släppa några av sina Säkert-låtar på engelska. I måndags släpptes skivan som heter "På engelska". Det är inte så stor skillnad mellan de svenska versionerna och de engelska som jag trodde att det skulle bli. Låtarna är ganska direkt översatta och det var också det som var tanken, målet var att det nästan ska kännas som ett tredje språk: engelska ord använda på ett svenskt sätt.

Jag trodde ju ändå att det skulle låta annorlunda på engelska. Jag tycker nämligen att Annika sjunger med en mjukare röst som Hello Saferide och på engelska och fick för mig att det hade något med språket att göra.  Men så enkelt var det inte. Bra är det i alla fall och roligt att höra hur låtarna låter på engelska.

Min favorit är "Can I" som släpptes som singel lite tidigare i år och som handlar om att våga. Annika drog ju igång ett projekt tillsammans med fotografen Julia Nygren för att göra en musikvideo till låten. Hon har fotat olika personer med skyltar om vad de vågat göra. Alla som vill har även kunnat skicka in sina egna bilder och berättelser på temat. Några av dem är med i musikvideon, och många av bilderna publiceras på Can I projektets hemsida. Väldigt fina bilder och berättelser om att våga, så skynda dit och titta och lyssna!

Inga kommentarer: