lördag 17 september 2011

Sagt och gjort!

Idag har jag äntligen köpt ett nytt objektiv till min kamera. Jag vill ha ett fast objektiv och ett som släpper in mycket ljus, vill helt enkelt kunna ta bra bilder även när ljusförutsättningarna inte är de bästa.

Jag har köpt ett Canon 35 mm f/2. Jag testade 50 mm, men jag kom lite för nära motivet då med min kamera, kan bli svårt att ta bilder i mindre utrymmen inomhus då om man vill få med mer än ett ansikte och samtidigt inte backa rakt genom väggen. Det gick på 2400 kr, ganska billigt med andra ord. Om jag skulle köpa ett 35 mm objektiv med större bländare skulle jag få lägga 15 000 kr. Inte så liten prisskillnad alltså! Men det här ska nog duga ett tag får jag hoppas.

Jag hade tänkt lägga ut två bilder, en tagen med mitt gamla objektiv och en med det nya, för att illustrera skillnaden, men måste rusa nu så hinner inte. Objektivet ska invigas ikväll hur som helst då jag ska på inflyttningsfest hos Elin och Kasper. Kanske visar lite bilder sen.

Glad lördag!

Inga kommentarer: