tisdag 20 september 2011

Gåbortstrumpbyxor, söndagsstek och jordglobar.

I söndags när jag till slut tröttnade på att dricka kaffe och äta kanelbullar.

Tog jag på mig mina bästa gåbortstrumpbyxor och kängor, och så gav jag mig ut i hösten.

Jag slog på stort med stickad halsduk också, föresten.

Och sedan satte jag mig på tunnelbanan och åkte söderut.

Jag skulle nämligen på middag hemma hos Andreas bror Emil och hans flickvän Elina som ganska nyligen har flyttat ihop.

De hade dukat för en riktig söndagsmiddag med levande ljus och muminservetter, lammstek och kantarellsås stod ju på menyn!

Elina var stekansvarig för kvällen.

Och Emil stod för kantarellsåsen.

Det är ju inte varje söndag man äter söndagsstek och hemmagjord sås. Allt var verkligen fantastiskt gott!

Efter middagen tittade vi runt lite i lägenheten. På den här snygga tavlan som Elina har målat till exempel.

 Och på jordgloben som lyste så fint på hyllan i vardagsrummet.

Elina.
 
Sedan var det dags för efterrätten. Hemmagjord saffrans- och honungsglass med hallonsås!

Och maränger.

Klart!

Och sedan satt vi kvar i köket och pratade om wikipedia, glassmaskiner och politiska fångar i ett par timmar. Ja, sånt som man alltid pratar om på söndagsmiddagar ni vet!

Tills Andreas började se ut ungefär så här.

Och så här.

Då sa vi hejdå och godnatt och promenerade hemåt i regnet.

Jag kom fram till att jag kan tänka mig att gå på söndagsmiddagar ungefär varje söndag från och med nu. En väldigt trevlig kväll och fantastiskt god middag helt enkelt.

Inga kommentarer: