lördag 16 juli 2011

På cykel till Ålö.

Jag och Andreas har bott i en stuga på Utö i veckan. I tisdags tog vi våra röda turistbyråcyklar, spände fast picknickkorgen på pakethållaren, och så gav vi oss ut på en cykelutflykt.

Kaffetermosen fick följa med, och en varsin bok. Ja, alltså kortlek, en filt och lite andra saker fick också plats i picknickkorgen men de kom inte med på bild.


Vi stannade till på vägen vid Spränga Kiosk och köpte kanelbullar. För det är bra att ha när man ska på utflykt.


Det var ganska länge sedan jag cyklade, så det gällde att koncentrera sig.


Och att ha tungan rätt i mun.

Men efter ett tag kom vi in i cyklandet och det kändes lite som att vi ägde landsvägen. Bra känsla.


Och sen cyklade vi, och cyklade, och cyklade. Förbi gamla skolor, röda staket, blomsterängar och kohagar.  


Ja, och humlor då.


Tills vi till slut kom vi fram till den här skylten. Då svängde vi vänster.


 Och sen cyklade vi ännu lite till. 

En slingrig skogsväg och några tusen meter senare var vi i alla fall framme.

Smålycklig blev man.

För där bakom skogen, långt ned på Ålös östra kustsida, gömde sig en av de finaste sandstränder. Vi lade oss till rätta och hade det ganska så bra där faktiskt.

Och sen, ganska många timmar senare, satte vi oss på cyklarna igen. Det fanns ju mer att utforska på ön. Här på andra sidan Ålö vid en liten vik ligger nämligen en fiskrestaurang som heter Båtshaket. Här kan man sitta på trädäcket och äta den godaste nyrökta fisken, de bästa räkorna och den finaste färskpotatisen. Min favorit är "2:an" som består av rökt och gravad lax, rökta räkor och hemlagad potatissallad. Attsiken så gott! Tyvärr dog batteriet på min kamera precis när vi kom fram så jag kunde inte ta några bilder. Men alla som någon gång har vägarna förbi Utö eller Ålö och som gillar rökt fisk tycker jag ska ta en tur hit.  

Inga kommentarer: