söndag 10 juli 2011

Mitt norrland.

Jag är hemma i Stockholm igen. Det var länge sedan det kändes så ledsamt att behöva åka ifrån norrland och min familj. För att de bor lite för långt borta för söndagsmiddagar.  Och för att det kommer dröja ända till jul innan jag kan åka upp och stanna en hel vecka igen.

Och så är det något med lugnet. Ibland kan jag tänka att jag kanske också borde bo så där, att det vore det bästa. Men jag vet att om någon vecka kommer jag älska min stad igen.

I tisdags kom värmen även till norrland i alla fall och sedan dess har den inte rört på sig. Vi har ätit kakor hos mormor och morfar, kört vilse två gånger på en och samma dag på en grusväg någonstans mellan Tavelsjö och Rödånäs, spelat fyrmansvist, jagat mygg, druckit rödvin, lagat alldeles utsökt Tiramisu, besökt Olofsfors bruk och ätit skärgårdstallrik på Järnäsklubb. De sista dagarna har vi i och för sig mest badat i havet och spelat strandtennis så att jag har fått träningsvärk i högerarmen. Jag hade kunnat stanna hela sommaren om det inte vore för att det finns så många fler lantställen, skärgårdsöar och andra öar som jag också vill åka till i sommar, och för att det finns mammor och andra bra personer som jag också vill träffa.



Visste ni föresten att det är något särskilt med kvällsljuset däruppe strax innan solen blir osynlig bakom horisonten?


4 kommentarer:

Helena sa...

Jättefina bilder Emma!! :D Skitduktig du är!!

Le Petit sa...

Åh nu längtar man upp till Umeå! Underbara bilder och vilken fin blogg du har börjat med!
Kram Ida

VuxenTyp sa...

Tack snälla ni! :)

Veronica sa...

Jättefina bilder!