lördag 23 mars 2013

10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1-listan

10 saker jag tycker om


- Stå i köket och laga mat en lördag medan man dricker rödvin och äter naturchips ur en liten skål.
- Smaken av första klunken kaffe, varje morgon.
- Serien Girls.
- Cykla när det är klarblå himmel och 25 grader varmt och bara varma vindar och stranden kanske ligger fyra mil bort men det gör ingenting.
- Sitta på sängen i pyjamasbyxor, äta körsbärsglass och spela backgammon.
- Göra hemmagjord sangria och äta fajitas på golvet en sommarkväll när man precis har kommit hem från Barcelona.
- När man första gången för året smörjer in ansiktet med solskyddsfaktor för att det äntligen börjar bli vår och lukten gör att man kommer att tänka på något bra minne från sommaren innan.
- Åka tunnelbana utan barnvagn. Blir lika förvånad varje gång över hur fort man faktiskt kan ta sig fram, känner mig lite som stålmannen.
- Sommardagar då man promenerar runt hela söder och upptäcker en ny gränd eller kullerstenstrappa som man kan sitta i och dricka kaffe.
- Vakna utsövd tidigt en lördag och ligga kvar i sängen och läsa.

9 saker jag tycker mindre om

-  Jättebranta backar, om jag måste åka nedför dem på en snowboard.
-  Höga berg, om jag måste klättra och det finns inga räcken som skyddar en.
-  Laga mat en tisdag.
-  Kollegor som stänger in sig i ett rum på kontoret och snackar skit om de andra.
-  När man går förbi en bar på Ringvägen i Stockholm och det är lördag förmiddag och klockan kanske är elva och vid ett av borden på uteserveringen sitter två barn som kanske är 7  och 11 år och mitt emot sitter deras mamma och pappa som precis har tagit dagens första öl.
- Packa när man ska resa bort. Blir sjukt stressad av att behöva välja vad jag ska lägga i väskan.
- Packa upp när man kommit tillbaka från en resa. Så onödig grej att behöva slösa tid på.
- Mammor eller pappor som himlar med ögonen eller beklagar sig högt över sitt barn inför en vän eller någon på gatan som om barnet inte hör eller ser fast det är närvarande i allra högsta grad.
- Att diska.

8 bloggar jag läser

- Lady Dahmer
- Nina Åkestam
- Vilda barn
- Alabama Sthlm
- En annan du (precis börjat läsa)
- Niotillfem
- Kitty Jutbring (också börjat läsa precis)
- Underbaraclara

7 saker jag vill göra i framtiden

- Åka tillbaka till Sydafrika.
- Flytta in i ett hus med ett gulligt kök där man kanske kan ha en vit gammal kökssoffa, trägolv och mönstrade tapeter.
- Skaffa ett lillasyskon till Albin.
- Bli riktigt duktig på att spackla, tapetsera, lägga golv och sånt där.
- Skriva mer.
- Köpa en riktigt bra kamera.
- Ta sånglektioner igen.

6 saker jag är rädd för

- Getingar.
- När man är i vindsförrådet och lampan plötsligt slocknar.
- Åka bil på en slingrig bergsväg och det finns inget räcke som skyddar en.
- När det åskar och man kanske går på en hög bro och har jättelångt hem.
- Psykologiska thrillers.
- Gå ensam hem när det är mörkt och folktomt.

5 platser jag tycker om att vara på

- Hemma hos pappa i Kroksjö.
- I en stuga på en udde på Utö som vi brukar hyra på somrarna.
- I fönstret på Pet Sounds med en öl eller ett glas vin i handen och en bra kompis bredvid.
- Var som helst med Albin som gosar in sig i min famn.
- På ett bibliotek någonstans.

4 saker som beskriver mig

- envis
- klok
- snäll
- en sån som styr upp och fixar saker

3 saker jag ser fram emot

- Den här sommaren med Albin. Förra sommaren var han ju så himla liten och låg mest och sov i vagnen men nu när han är lite större kommer vi  kunna göra en massa roliga saker tillsammans, som att gunga och bada till exempel.
- Gå på Sturebadet med Andreas och dessutom få en timmes massage.
- Att det ska bli vår.

2 bra filmer

- Little Children
- I´m a Cyborg, But Thats OK

1 bra låt

Samma himlar på Hästpojkens nya skiva.

Hittade den här bra listan på bloggen niotillfem.

Inga kommentarer: