måndag 19 november 2012

Gröt!

Om en vecka är Albin 6 månader (det är helt ofattbart att det redan gått ett halvår!) och det är dags att på allvar börja med smakportioner och successivt byta ut bröstmjölken mot annan mat.

Vi har börjat lite smått med smakportioner, än så länge mest gröt och mosad banan vid några tillfällen. Fast det går så där måste jag erkänna. Ibland går det helt okej ändå, inte så att Albin gapar jättestort direkt, men han verkar i alla fall tycka att det är lite gott och spännande och spottar inte ut allt. Typ så. Men andra tillfällen har det inte gått alls, han vänder bort huvudet, äter på allt annat än just gröten, eller ser nästan ut att somna av tristess.







Känns som att det är läge att prova något annat än gröt och hitta något bra knep för att få honom lite mer intresserad.

Ni som har barn, hur gör ni? Kan inte ni dela med er av era bästa tips?!?

2 kommentarer:

Lena sa...

Filip gillade inte heller gröt. Vi testade att ha i lite mosad banan i gröten o det gick bättre. Han äter fortfarande sin gröt så. Annars kanske du kan prova morotspuré? I början förstår de ju inte vad man håller på med, är det en lek? Vad ska jag göra med det här som mamma stoppar in i munnen på mig? :P Ne men.. det tar ju ett tag, så är det ju. Men det är väl bra att börja med milda saker först, frukter ska man väl vänta lite med tror jag. Men testa att göra lite mos på olika rotfrukter.

jenni sa...

överlag tror jag på att testa mkt olika.ta lite på fingret av något du äter och låt han testa olika smakupplevelser!

men sen är det ju svårt när allt ska ha en fin och len konsistens när de ska äta lite större mängder. det viktigaste är nog att ta det i barnets takt, det som absolut inte funkar nu kan funka galant om en vecka eller två. så prova och prova igen och igen! sen när han blir lite äldre skulle jag prova att använda en sån där provsmakningsnapp, där man kan stoppa in lite allt möjligt utan att vara rädd att de sätter i halsen. jag visste inte att de fanns förrän häromdagen och tänker garanterat göra det med nr 2 =)

morotspuré och palsternacka tror jag också är bra, lite söta, blir vääldigt mkt godare att göra själv med lite olja.

sen är ju fruktpuréerna en hit! =)

lycka till!