söndag 18 november 2012

Bra saker att ha första tiden med bebis.

Anna skrev ett inlägg tidigare i veckan om vad man behöver den första bebistiden och uppmanade fler att skriva sina listor. Så jag hakar på och gör min lista.

Till din bebis:

1. En liten vagga, sovkorg eller liknande.
Gärna en sådan som enkelt går att flytta med sig mellan rummen. Vi har en på hjul som både jag, min brorsa, mamma och mormor sov i när vi var små.



Här är sovkorgen i ordninggjord för Albins kusin Ludwig som föddes på julafton förra året.

2. Ett babynest. 
Det var verkligen hur bra som helst första tiden, framför allt på nätterna. Då kunde vi ha Albin i sängen mellan oss samtidigt som han hade sitt eget utrymme och vi behövde inte oroa oss över att råka lägga oss på honom i sömnen. Vi köpte vårat från Annatotti och är väldigt nöjda. Det enda dumma var att Albin växte ur sitt babynest lite väl snabbt, men jag tror att Anna gör dem större nu. 

3. Bebiskudde.

På BB fick vi lära oss att man inte ska ha någon kudde till barnet, men det verkar råda lite olika uppfattningar om det, och vi kör med kudde. Verkar bekvämast tycker jag och skyddar lite mot platt bakhuvud då Albin ligger mycket på rygg.

4. Bebisfiltar.
Några tunnare till sängen och vagnen och någon lite tjockare att lägga på golvet.

5. Barnvagn. 
Vi har en Tetonia Cosmo som är lätt att köra och svänga med (små rörliga hjul framtill) och går in i de flesta hissar.

6. Myggnät till vagnen om det är sommar (vilket det ju var för oss).

7. Regnskydd till vagnen om det regnar (vilket det ju i regel gör på sommaren).

8. Bilbarnstol/babyskydd.
Vi har ingen egen bil men har ändå använt babyskyddet så pass mycket att det absolut var värt att köpa framför att hyra eller låna.

9. Bebiskläder i olika storlekar.
Vi var som vilsna fågelungar när vi skulle handla bebiskläder inför Albins födsel. Tyckte det var skitsvårt att veta vad man behöver och vilken storlek man skulle välja. Vi trodde Albin skulle vara ganska stor när han föddes, men så blev det tvärtom (50 cm, 3190 g) och första veckorna var till och med storlek 50 för stort.

Mitt tips är att köpa (ärva eller låna) några bodys, byxor, strumpor och pyjamasar i storlek 46, 50 och 56. Och en mössa eller två. Behåll kvittona (om du köper) så kan du lämna tillbaka de minsta plaggen om de skulle vara för små.

Får du barn på hösten/vintern behöver du antagligen en åkpåse och varmare overall dessutom.

10. Skötbord eller någon plats att byta blöja på. 
Och blöjor förstås.

11. Badbalja så du kan bada din bebis (funkar ju i diskhon också, men mysigare med badbalja tycker jag).

Albin ca 2 veckor gammal efter sitt allra första bad.

Och sen är det ju en del grejer som du behöver till dig själv dessutom:

1. Amningsvänliga kläder.
Bh:ar, linnen, klänning/tröjor med knappar eller som enkelt kan dras ned över ena axeln, amningstopp för natten. När man har varit gravid i nio månader och inte kunnat ha vilka kläder man vill i åtminstone sex månader så tror man ju att man äntligen ska få gå tillbaka till sin vanliga garderob igen. Men då kommer amningen och vänder upp och ned på allt igen. Jag är verkligen inget fan av amningskläder (eftersom utbudet är en katastrof), men har accepterat att det är ett nödvändigt ont. Faktum är att jag tycker det varit mycket svårare att klä mig amningsvänligt än vad jag tyckte det var att klä mig när jag var gravid.

Men sedan det blev höst/vinter är det lite lättare, då kan man ju i princip ha vad som helst bara man har ett amningsvänligt linne under. Det var knepigare i somras.

2. En bra amningskudde.
Satsa på en lite mindre och stabil som håller, många är alldeles för stora och sladdriga och funkar inte alls tycker jag.

3. Ett bokstöd så att du enkelt kan läsa en bok samtidigt som du håller din bebis i famnen.

Albin sover på Andreas mage.

Vet inte om det finns några sådana stöd och har ingen klar bild av hur det ska fungera, men det hade varit bra att ha. Vi tog BB:s råd om att man ska ha sitt barn hud mot hud och nära intill oss på största allvar. Så första månaden hade vi Albin i famnen i princip hela tiden, även när han sov på dagtid. Då hade ett bokstöd varit toppen.

4. En bok om barn som du kan använda som uppslagsverk istället för att googla allt.

5. En skrivbok att skriva ned minnen och händelser i.

Och sist men inte minst,

6. Lugn och ro.
Det är säkert olika men jag var verkligen sjukt känslig de första veckorna. Samtidigt som jag gick omkring i ett litet lyckomoln grät jag för typ allting och kunde knappt gå på toaletten eller sätta mig på en stol utan att börja gråta de första 2-3 veckorna då jag hade oturen att ett av stygnen efter förlossningen gick upp. Då behöver man lugn och ro, i alla fall behövde jag det.

7. Någon att dela allt med.
Andreas och jag var ju hemma i nästan tre månader tillsammans. Men han gick in och jobbade några få strödagar i början och jag tyckte det var skitjobbigt, vet inte vad jag hade gjort om han gått tillbaka till jobbet redan efter 10 dagar som ju är det vanliga. Jag hade inte helt hunnit återhämta mig från förlossningen då, och det finns verkligen tusen saker att oroa sig över och tusen saker att vara sprudlande lycklig över den första tiden, och då är det så himla bra att vara två om dem.

1 kommentar:

Anna m Ludde sa...

Så sant! Speciellt din sista poäng med att vara 2. Tror alla som kan klara av det ekonomiskt och så borde göra som ni gjorde.
Och ja, jag gör bäddarna större nu. Innan använde jag standardmåtten från vanliga babynest men sen insåg jag att det var bättre att bädden var för stor i början och sen kunna använda längre. Men testa att sätta Albin i bädden nu med lite leksaker så kan han sittträna där. :)
Kram