lördag 1 oktober 2011

Emma äter italienskt - del 1.


Som ni kanske har märkt vid det här laget har jag blivit lite smått besatt av italienska restauranger på sistone. Så jag tänkte helt enkelt ta och berätta om några av mina favoriter här på bloggen. Det här första inlägget handlar om Linguini som jag till slut lyckades få bord på förra helgen. Den ligger på Frejgatan 48 och jag var där för första gången för exakt en vecka sedan.

Jag har varit på väg till Linguini flera gånger sedan jag flyttade till Stockholm för ungefär sju år sedan, men eftersom jag sällan planerar mina restaurangbesök i förväg har det alltid varit fullt när jag har ringt samma dag och försökt boka bord för kvällen. Men i lördags fick vi alltså bord till slut!

Jag är så himla nöjd att jag nu har utsett denna restaurang till stans bästa italienare.

Här kommer mina fem saker som jag tycker är viktiga när jag går på italiensk restaurang, och hur jag tyckte att Linguini klarade sig på respektive punkt.

1. Det finns många pastarätter på menyn att välja bland.
När jag går på en italiensk restaurang är det pastan jag vill åt i nio fall av tio. Därför tycker jag som bäst om italienare som har många olika pastarätter på menyn. Linguini uppfyller det kravet med bravur! På menyn finns runt tio pastarätter att välja bland, och flertalet innehåller dessutom just linguini precis som namnet på restaurangen antyder. Även det passar mig väldigt bra, jag är nämligen inte alls lika förtjust i penne, gnocchi, tortelini eller någon annan pastasort. Utan när jag äter pasta vill jag ha ”spagetthiliknande pasta”, som linguini eller fettucine, ja ni fattar.   

2. Lokalen är lagom liten och mysig.
Jag gillar inte jätterestauranger, utan föredrar de mindre restaurangerna och kvarterskrogarna. Det gäller så klart inte bara italienare, utan restauranger i största allmänhet. Linguinis lokal är verkligen superfin och mysig.

3. Tiramisu finns på efterrättsmenyn.
Behöver jag säga mer, det finns på menyn och smakar precis som Tiramisu ska smaka!

4. Personalen är avslappnad och serviceinriktad på ett genuint sätt.
Jag tycker bäst om avslappnad personal som känns trevliga och serviceinriktade på ett genuint sätt. De hade väldigt fullt upp när vi var på Linguini förra lördagen och vi fick vänta lite väl länge innan vi fick slå oss ned vid bordet, trots att vi hade bokat. Men de löste situationen väldigt bra och servicen var sedan alldeles utmärkt. Mycket bra, personlig och trevlig personal helt enkelt!

5. Maten smakar gudomligt!
Det är ju allra viktigast så klart, är maten inte bra spelar ju de andra sakerna mindre roll. Jag åt Linguini con Scampi till huvudrätt och det var nog ungefär den godaste skaldjurspastan jag ätit någonsin.

Inga kommentarer: