tisdag 11 oktober 2011

Drömmen om ett slott.


Jag går numera på strikt sparplan så att jag kan köpa mig ett stort fint slott till våren. Har klarat första månaden, och är på god väg att klara den andra. Så nu är jag så himla stolt över mig själv och vill så klart dela med mig av mina bästa spartips och fallgroparna som man bör undvika.

  1. Sätt upp ett tydligt mål så att du vet vad du sparar till och känner dig motiverad (exempel, se bild ovan).
  2. Sätt upp en realistisk sparplan och överför den summa pengar du har bestämt dig för att spara varje månad från lönekontot till sparkontot direkt efter löning (just detta steg har jag klarat alldeles utmärkt de senaste åren!)
  3. Notera hur mycket pengar du har kvar att röra dig med efter att alla räkningar och övriga fasta utgifter är betalda och bilda dig sedan en uppfattning om vad det innebär för din konsumtion den kommande månaden.
  4. Fira inte dina framsteg på sparfronten med att spontanshoppa sista veckan innan löning, utan att först kontrollera att du faktiskt har pengar kvar på lönekontot (inte sparkontot) att spontanshoppa för.
  5. Unna dig inte dyra utemiddagar med vin var och varannan dag om du inte heter Krösus Sork och egentligen inte alls behöver spara. Då kan du lika gärna lägga ned sparplanerna och köpa ett slott med detsamma!
  6. Kontrollera lite då och då hur mycket pengar du har kvar att röra dig med och undvik att köpa en kjol för tvåtusen kronor om du bara har tusen kronor på lönekontot och det är två veckor kvar till nästa löning (om du inte har proppat frysen full med hundra matlådor, planerar att gå i ide de närmsta veckorna och har en hemlig buffert i en rosa spargris någonstans. Då går det förstås bra).
  7. Om du glömde att läsa punkt nr 4 eller ändå tycker att du förtjänar att fira dina framsteg med spontanshopping innan månaden är slut, lämna mobiltelefonen hemma eller avregistrera dig från telefonbanken. Och kom ihåg att allvarliga försyndelser som att överföra pengar TILLBAKA till lönekontot från sparkontot bestraffas med ravioli i en månad.
Med vänliga hälsningar,
en numera mycket framgångsrik sparare.

Ps. Man kan så klart göra det enkelt för sig och t.ex. spara på ett konto som inte går att göra uttag från mer än någon gång per år, men hallå vilken utmaning blir det då??? Ds.

Inga kommentarer: