onsdag 22 augusti 2012

En vanlig dag som mamma och barnlediga.

I måndags var min allra första dag som mammaledig på egen hand. Vi har varit lediga i tio veckor tillsammans, men nu har Andreas börjat jobba igen.

Det har varit väldigt bra att vara lediga båda två den första tiden, och juli har ju varit lite mer som semester än föräldraledighet då vi har varit på Gotland, i Andreas sommarstuga och i Norrland och fått massor av hjälp av våra föräldrar.

Först var jag lite nervös för hur jag skulle klara det alldeles på egen hand, men nu ser jag fram emot vardagen och att skapa mina egna måndag-fredag rutiner med Albin.

Ungefär så här har en vanlig dag sett ut för oss våra första dagar som mamma och barnlediga på egen hand.

Albin börjar alltid dagen med ett leende. Förstås.

Vi brukar småprata en liten stund innan vi stiger upp. Kanske berätta om en konstig dröm man har haft eller så.

Sen är dags för den lite mindre roliga stunden på dagen då jag ska äta frukost och duscha.

Albin är med i babysittern förstås, men är ungefär så här road av att sitta där.

Ibland kanske han jäspar lite diskret eller så.

Sedan brukar vi leka i babygymmet en bra stund.

Och ligga på sängen och ha långa förtroliga samtal om meningen med livet och annat som är viktigt.
(Jo alltså jag vet, det är Andreas på bilden. Lite svårt att fota sig själv. Men byt ut honom mot mig så förstår ni hur det kan se ut).

Sen tar vi minst en långpromenad runt Kungsholmen eller så.

Kanske tar en kaffepaus och spanar på de andra mammorna med barnvagn. Ja okej, den här bilden är från början på juni men titta vilken diskret spaningspose jag har fått till ändå.

Kommer hem igen och leker lite till i babygymmet.

Eller går runt i lägenheten och tittar på spännande saker som vita väggar, lampor och konst.

Och det var vår dag som mamma och barnlediga, på ett ungefär.

Och jo föresten, vi hinner med att äta, bajsa och sova också om någon undrar.

2 kommentarer:

Le Petit sa...

Underbara bilder! Låter som en skön mamma och barndag!

Ankie sa...

Vad fin han är!