söndag 19 februari 2012

Om man inte frågar får man inte veta.

Jag och Andreas har bytt barnmorska och barnmorskemottagning. Vi tyckte mottagningen
var helt okej men var inte så nöjda med barnmorskan som vi har gått hos och dessutom 
ligger den inte så bra till nu när vi ska flytta. Hade det inte varit för flytten hade vi nog bara 
bytt till en annan barnmorska på samma ställe. Men nu tyckte vi att det vara lika bra att
byta helt och hållet.

Det var lite olika saker som gjorde att vi inte var nöjda. Men mest handlade 
det om tre saker.
  1. Att vi inte fick information om sådant som man ska få information om, inte förrän 
    vi själva uttryckligen frågade efter det (kräver att man är påläst med andra ord).
  2. När vi väl fick information eller svar på våra frågor var det inte särskilt pedagogiskt 
    och ofta på en nivå som förutsatte att vi har en massa förkunskaper som man inte 
    kan utgå från att vem som helst (som inte jobbar inom vården) har. Av typen, 
    jag frågar "ska vi följa upp om järntillskottet som jag äter har gett effekt?" och 
    år till svar "nä, men det tar ju tre månader för de röda blodkropparna att bildas".
  3. Och slutligen, vilket tyvärr verkar vara så himla vanligt, att barnmorskan allt som 
    oftast pratade till MIG istället för till OSS trots att det hon sa berörde oss båda 
    precis lika mycket.
Så nu när vi ändå ska flytta bestämde vi oss alltså för att byta, och härom veckan ringde 
jag upp barnmorskemottagningen för att meddela det och avboka nästa besök. Jag hade
tänkt igenom vad jag skulle säga, och tagit för givet att de skulle fråga om skälet till att
vi bestämt oss för att byta till en annan mottagning mitt i graviditeten. För det måste ju
vara intressant för dem att få veta om de ska kunna förbättra sin verksamhet, tänkte jag.

Tror ni då att de frågade? Nej.

Kanske var det en tillfällighet, kanske var det bara den personal som råkade ha telefonpasset
just då. Kanske vågade hon inte fråga. Men det spelar ju egentligen ingen roll, själva 
grejen är att de verkar sakna fungerande rutiner för att följa upp vad deras "besökare" tycker. 
För frågar man inte får man inte heller veta, så enkelt är det.

Konsekvens? Istället för att vara missnöjd med en av deras barnmorskor har jag nu blivit lite 
småskeptiskt till hela mottagningen, eller ja åtminstone till deras kvalitetsarbete.

Hur som helst, i veckan var vi på första besöket hos vår nya barnmorska. Nu går vi på 
Mama Mia på söder och vilken skillnad på information, engagemang och bemötande. 
Helt klart nöjda så här långt!

Inga kommentarer: