söndag 12 februari 2012

En fredag på Folkoperan.

I fredags efter jobbet åkte jag raka vägen till Mariatorget.

Jag skulle gå på Folkoperan.

Och äta middag på Folkbaren.

Jag var sist på plats, så de andra hade redan slagit sig ned vid bordet när jag kom. Andreas mamma och pappa och hans bror Emil och Elina var mitt sällskap för kvällen.


Ja, och så Andreas själv då så klart.

Här är jag föresten.

Det var himla fin lokal med pampiga pelare.

Och kristallkronor i taket.

Och så fanns det en massa bra saker på menyn, som fisk- och skaldjursgryta till exempel.

Klockan sju var det dags för föreställningen att börja.

Vi kollade in lokalen lite i pausen. På den här balkongen skulle man kunna sitta och dricka vin, tänkte jag.

Det vara både dans.

Orkester.

Och absurda scener.

Det var inte var helt enkelt att hålla koll på alla olika karaktärer. Men de gjorde inte så mycket för det fanns så många häftiga scenkläder och kostymer att fascineras av. 

Framåt elva tiden eller så var föreställningen slut. 

Så då klädde vi på oss så mycket varma kläder vi bara kunde, kramades hej då och promenerade hemåt i kylan. Det var första gången jag gick på opera, och en himla bra fredagkväll förstås.

1 kommentar:

Carin sa...

visst är det härligt att veta att det finns så mycket nytt att upptäcka. Det gör det fortfarande fast man fyllt 60, det gör livet spännande