lördag 25 juni 2011

Midsommar i stan.

Vi var ett gäng som stannade kvar i stan för att fira midsommar i år. Jag har aldrig haft några bestämda midsommartraditioner som återkommer år efter år. De senaste tio åren har jag firat på många olika platser och mer eller mindre traditionellt. I stan med kompisar eller på olika lantställen med familj eller vänner. Något år har jag jobbat, ett år gick jag och en kompis på Berns som var den enda klubben i hela stockholm som hade öppet på midsommarafton.  När jag var barn stannade min familj oftast kvar i stan. Vi hade inget lantställe. På dagen brukade vi vara på Gammlia i Umeå, där fanns ponnyridning, midsommarstång och musikanter i folkdräkt. Vi hade med oss picknick och satt på en filt i gräset. Om jag hade tur var en av mina bästa kompisars familj också där. På kvällen grillade vi och åt jordgubbar och glass. Det ekade alltid lite tomt på kvarteret där vi bodde, nästan alla hade lämnat stan. Några år gjorde vi också det. Då åkte vi ut till en sommarstuga vid havet tillsammans med två andra familjer som hade barn i samma ålder som jag och min bror. Det var lite av det bästa jag visste. Vi var sex barn totalt som brukade sitta uppe till långt in på natten och spela kort i våran husvagn.

När "jag blir stor" kommer jag ha ett stort lantställe vid havet där alla mina vänner och deras vänner får plats. När sovplatserna har gått åt, slår vi upp tält på tomten så att fler kan komma och bo hos oss. Några blir så förstjusta att de skaffar egna små stugor och hus på samma ö. Och till slut är vi en enda stor familj där ute. Inte bara på midsommarafton, vi hänger där mest hela sommrarna faktiskt. Kliver ombord på någon skärgårdsbåt med fullpackade väskor som räcker för hela sommaren, och så lämnar vi stan. Vi ställer inga väckarklockor på hela sommaren, dukar upp stora frukostar i trädgården med valnötsbröd, lagrad prästost och kaffe som alltid smakar gudomligt. Några av oss har barn, och de springer så klart mest omkring och leker hela dagarna, äter körsbär direkt från träden och dricker hallonsaft. Vi spelar tennis, paddlar kajak,  ligger på bryggan vid vattnet och sträckläser böcker i timmar. När det regnar kurar vi ihop oss med varma tröjor och stora filtar, tänder ljus, dricker vin, leker lekar och spelar sällskapsspel tills solen går ner och sen upp igen. Ja, så får det helt enkelt bli.

Gårdagens midsommarfirande får nog räknas till ett av de mindre uppstyrda, men defintivt ett av de bättre. Vi satte några av detaljerna kvällen innan och resten samma dag. Vi började med att åka ut till Vinterviken för picknick på eftermiddagen. Jag tror ingen av oss hade några större förväntningar på vädret, så när solen sken så att det till och med brände lite på ryggen kom det bara som en glad överraskning. Vi hade med oss gravad lax, sill, gräddfil, dill och färskpotatis. Så himla gott det var. Och sen åt vi jordgubbar, drack rosévin och skålade med nubbe ur lite för stora glas.

Andreas var med. Och Helena så klart.


Magda var midsommarfin i prickig kjol.

Maria och Magda


Sanna och Elin. Elins pojkvän Daniel var också med, men han kom inte med på bild.


Som vanligt glömde jag bort att även jag borde vara med på bild. Tills vi var på väg därifrån. Alla bilderna är föresten tagna med min iphone. Jag måste skärpa mig och börja använda min systemkamera igen.

När kvällen började närma sig packade vi ihop våra saker och åkte hem till Helena. Då kom även Katta, Erika, Maria Lee och Stefan och anslöt sig till vårt lilla gäng. Sen gjorde vi i ordning  potatissallad, laxpaj, bröd, oliver, ostar och annat småplock. Och så var det dags att grilla. 

Och sen satt vi uppe och åt, drack vin och lekte lekar tills klockan plötsligt var ganska långt in på natten och det var dags att sätta sig i en taxi och åka hem. Ett väldigt bra gäng och en av de bättre midsommaraftnarna på länge.



5 kommentarer:

katten sa...

Det var grymt faktiskt - jag gillar norrlänningar! :) Tack för en kul kväll!

Emma sa...

Ja, visst var det! Tack själv, roligt musikquiz också! :)

MiaLotta sa...

Vad roligt att läsa! Tack för en trevlig midsommarafton! //Maria

Emma sa...

Tack själv Maria! Kollade in din blogg också, kul! :)

jenni sa...

hojta till när du hittat det där sommarstället, så jag kan köpa en stuga på samma ö.