söndag 22 juli 2012

Nu sitter jag i skuggan med gott samvete.

Idag är det inte ens 15 grader här och det har varit mulet och regn på eftermiddagen. Typiskt sommarnorrland och det perfekta vädret för en inomhusdag.

Jag tycker det är så himla skönt med sådana sommardagar, då det inte finns en enda bra anledning till att inte stanna inomhus. Då man kan kura i en fotölj, dricka kaffe, spela kort, redigera bilder eller bara läsa en bok hela dagen.

Nu har i och för sig solen och klarblå himmel tittat fram, men det struntar jag i.

Jag har slutat jaga solen och en solbränna desperat. När jag var yngre låg jag tvångsmässigt i bikini och svettades på altanen eller på en alldeles för varm balkong så fort solen tittade fram. Så även om det alltid var tråkigt när sommarlovet var slut och skolan började igen, kändes det också alltid som en lättnad för då var den där förbaskade jakten på brännan äntligen var över. Ganska meningslös jakt dessutom eftersom jag ändå inte blev särskilt brun hur mycket jag än försökte.

Jag tycker fortfarande om varma och fina sommardagar då man kan ta långa promenader längs vatten eller åka ut till havet för att sola och bada, men idag går jag inte ut utan solskyddsfaktor och skulle aldrig få för mig att lägga mig och plågas i solen på en alldeles för varm plats. Nu sitter jag i skuggan när solen blir för intensiv. Nu stannar jag inomhus en solig dag med gott samvete och gör istället det jag känner för för dagen.

Så. Himla. Skönt.

Inga kommentarer: