tisdag 24 januari 2012

Ditt kompetenta barn.


Jag har tänkt ett bra tag nu att jag ska börja läsa någon bra bok om barns utveckling, föräldrarollen, värderingar och förhållningssätt och sånt där som jag tycker är viktigt, ni vet. Så i söndags gick jag och Andreas till bokhandeln och köpte på oss ett helt gäng med böcker.

Det var särskilt en bok som stod högst upp på inköpslistan. Jag har nämligen blivit tipsad om en och samma bok av typ alla jag har frågat; Ditt kompetenta barn av Jesper Juul. 

Han är familjeterapeat och ifrågasätter många traditionella uppfattningar och värderingar inom barnuppfostran (ogillar verkligen ordet uppfostran föresten, det låter så trångsynt 1800-tal). Och så skriver han ett helt kapitel om självkänsla och självförtroende, om skillnaden på erkännande och bedömning, och kort och gott om betydelsen av att ”bli sedd”. Jag blev så klart tvungen att hoppa till det kapitlet direkt!

Har inte kommit så långt än, så tänkte berätta mer sen. Men nu ligger i alla fall Iphonen kvar i väskan när jag åker tunnelbana, och i smyg önskar jag att jag hade en timmes resa till jobbet igen så att jag hinner läsa mer. 

Finns det föresten fler bra böcker på samma tema som man bör läsa?

1 kommentar:

Carin sa...

ja Anna Wahlgren kan du nog i alla fall hoppa över. Bra att vi människor har nio månader att förbereda oss för det stora äventyret, den tiden behöver man så väl. lycka till, kram/ Carin